Fogkő-eltávolítás

A fogkő eltávolítás az egyik legfontosabb a fogászati kezelések közé tartozik.

Mi is a fogkő, hogyan képződik?

A fogkő a fogakon maradt lepedékből képződik. Az idő előrehaladtával folyamatosan gyarapszik, így a fogíny begyullad, vörös színezetű lesz. Elsődleges jele ennek a folyamatnak a fogmosáskor tapasztalt vérzés lehet. Ha ezt figyelmen kívül hagyjuk megkezdődik az íny pusztulása, sorvadás. Sajnos ez a folyamat észrevétlenül történik, hiszen fájdalommal nem jár! Hosszú távon a gyulladás megtámadja a fogak tartószerkezetét, így azok mozogni kezdenek, sajnos ez a fogak elvesztéséhez is vezethet.

Az ínygyulladás következményei

Az ínygyulladás kihathat az egész testünkre, egészségünkre. A fogakon kialakult fogkőben található baktériumok bekerülhetnek a véráramba, ezek szabadon garázdálkodhatnak, és különböző fertőzéseket okozhatnak.

A krónikus ínygyulladás fogászati gócot képezhet a testben, és emiatt gócbetegségeket okozhat. Ennek tünetei lehet a hajhullás, ízületi fájdalom, bőrelváltozás, kiütés, stb.

Rendkívül lényeges a várandóság alatti fogkőeltávolítás. Ebben az időszakban a nyál összetétele megváltozik, a fogkőképződés felgyorsulhat, az ínygyulladás fokozódhat. A fogkőben megtelepedő baktériumok képesek bejutni a véráramba és koraszülést is eredményezhetnek.

Tasakkezelés

A hosszantartó ínygyulladás következménye lehet, hogy a fogakra feszesen tapadó íny meglazul, és egy rés alakul ki a fog és az íny között. Ezt a rést tasaknak hívjuk. A kialakult tasak akár 1 cm mély is lehet. Mivel az íny nem borítja be megfelelően a fogat, így a tasakba bekerül a lepedék, a baktériumok elszaporodnak. Ezt a területet tisztítani magunknak nem tudjuk. A megoldás erre a problémára szintén a fogkő eltávolítás és a tasakkezelés.

A tasakkezelés során a fogkövet a mélyebb, íny alatti részekről is eltávolítjuk, gyógyszeres folyadékkal átöblítjük, majd egy fertőtlenítő géllel kezeljük.  Ha folyamat nem túl előrehaladott, akkor az íny képes visszatapadni a fogra. A kialakult tasak megszüntethető.

A fogkő nem csak a saját fogakon képződik, ugyanúgy megtalálható a fogpótlásokon, fogkoronán, fogászati hidakonEltávolítása ugyanolyan fontos, mint a saját fogakról.

Ultrahangos fogkő eltávolítás

A fogazaton megtapadt fogkövet leghatékonyabban ultrahangos fogkő eltávolítással lehet orvosolni.

Ez egy nagyon kíméletes módszer, fontos tudni, hogy nem károsítja a fogakat, sem a fogpótlást.

Az ultrahangos fogkő eltávolítás alatt az esetek többségében semmit nem érez, fájdalommentes beavatkozás.

A fogkő eltávolítása után nagyon fontos a fogak polírozása, hiszen ennek hatására a fogak felszíne rendkívül sima lesz, így a lepedék a későbbiekben nehezebben tapad meg a fogazaton.

Fájdalommentes az ultrahangos fogkő eltávolítás?

Legtöbb esetben fájdalom mentes, de előfordulhat fognyaki érzékenység, hiszen a fogkő lenyomta a fogínyt, az ilyen területeken az íny gyulladásban lehet, ami kellemetlenségeket, fájdalmat okozhat. Minél több fogkő halmozódott fel, minél gyulladtabb az íny annál nagyobb a lehetősége annak, hogy a fogkő eltávolítás kellemetlen lesz. Ezért szoktuk javasolni rendszeresen a fogkő-eltávolítást, hiszen 3-6 havonta karbantartott fogazatnál a folyamat nem okoz fájdalmat.

Milyen rendszerességgel kel a fogkövet eltávolítani?

A fogkőképződés gyorsasága és annak mennyisége egyénenként változik. Van, akinek félévente, és van olyan páciens, akinek 3 havonta szükséges a fogkő eltávolítása. A fogkőképződést nagyban befolyásolja az egyéni fogápolás technikája, eszközei és rendszeressége.

Fogorvosainktól/dentálhigiénikus kollégáinktól tájékoztatást kap arról, hogy Önnek milyen időközönként érdemes fogkőlevételre jönnie.

Az ultrahangos fogkő-eltávolítás ára

Dentálhigiénikusnál 5.000 Ft